Hadith of the day


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, May 5, 2014

Jumaat di Syurga

Hari Jumaat adalah hari paling istimewa di Syurga.

Pada pagi Jumaat, para ahli syurga akan memulakan perjalanan ke kota seterusnya yang dipanggil Mak'ad Sidik.  Perjalanan sejauh sehari waktu syurga, iaitu 1000 tahun waktu dunia.

Mereka disambut dengan penuh meriah dan dihidangkan makanan dan minuman yang teramat lazat lagi penuh nikmat.  Rohikum Mahtum dihidangkan iaitu sejenis minuman luar biasa yang amat nikmat rasanya.

Hiburan dipersembahkan dengan lagu-lagu yang merdu.

Segala aturcara berjalan licin dan lancar di bawah penyelenggaraan Malaikat Ridwan yang berkuasa penuh di atas segala urusan kehidupan di dalam syurga. 

Penuh kebahagiaan dan kenikmatan.

Satu jamuan paling hebat akan diadakan pada Jumaat pertama ini.  Undangan teristimewa adalah Baginda Rasulullah SAW diikuti para anbiyak semuanya.  Jemputan diadakan menuju Istana Haziratul Qudsiyah.

Riwayat mengisahkan Allah Taala memerintahkan Jibril untuk memindahkan Istana Haziratul Qudsiyah yang berada di Syurga Jannatu Adnin.  Maka pergilah Jibril ke syurga Jannatu Adnin kemudian kembali ia menghadap ke hadrat Allah Taala.

"Ya Tuhanku, hamba telah sampai ke Syurga Jannatu Adnin akan tetapi hamba tidak dapat mengenali yang manakah Istana Haziratul Qudsiyah itu."

Allah Taala berfirman; "Hai Jibril, kembalilah engkau ke sana dan tanyakah kepada Malaikat penjaga di manakah istana itu?"

Maka Jibril terbang ke Jannatu Adnin sekali lagi dan menemukan malaikat penjaga itu.  Malaikat ini begitu besar ukurannya sehingga sekiranya ia menjelma di bumi dengan rupa aslinya maka tertutuplah bumi oleh sebelah kakinya sahaja.

Jibril pun memberi salam. 

Malaikat penjaga Jannatu Adnin menjawab salam, "Siapakah anda dan apa maksudmu?"

"Aku Jibril pesuruh Allah."

"Subhanallah," kata Malaikat penjaga Jannatu Adnin.  "Semenjak Allah menjadikanku, baru kali ini daku tahu ada nama Jibril."

"Allah memerintahkanku  untuk membawa Haziratul Qudsiyah yang akan digunakan untuk menyambut tetamu Allah pada hari ini."

"Siapakah yang akan membantumu membawa dan memindahkan Istana Haziratul Qudsiyah ini ya Jibril?"

"InsyaAllah aku sendiri dengan izin Allah."

Kemudian Jibril mengucapkan lafaz Bismillah lalu diangkatlah istana itu lalu dibawa dengan tenaga yang sungguh luar biasa.  Istana itu ditempatkan di sisi Arasy Allah yang Maha Agung. 

Setelah itu Allah memerintahkan Jibril menyampaikan undangan kepada seluruh para anbiyak di mana sahaja mereka berada, juga undangan kepada segenap penghuni syurga lelaki dan perempuan.  Jamuan paling luar biasa dari Allah Khaliqul Alam.

Di hari ini penghuni Syurga akan diberi kesempatan untuk menemui Khaliqnya untuk menatap dengan mata kepala mereka sendiri.  Hari yang sungguh luar biasa gembira buat seluruh penduduk syurga yang dinamakan Yaumul Maziid.

No comments: