Hadith of the day


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, May 4, 2014

Tujuh Negeri dan pohon buah

di Syurga yang besar ukurannya nisbah negeri di dunia fana ini.

Kota-kotanya juga besar dengan menara yang menjulang ke angkasa.

Gedung-gedungnya indah dan menjulang megah.  Ia bertingkat-tingkat tinggi.

Kota-kota itu memiliki perhiasan taman sari nan indah nian, menyegarkan pemandangan mata dan amat menyenangkan jiwa.  Pohon-pohonnya pelbagai serta tersusun rapi dengan lanskap yang luar biasa indah serta pelbagai warna yang tiada pernah ditatap mata di dunia fana ini.  Pohon-pohon itu begitu rendang subur dan sangat lebat buah-buahnya.  Tiada musim buah, bahkan sepanjang masa ia berbuah sentiasa serta tiada layu dan busuk walaupun tidak dipetik.

Buah-buahan di Syurga ada bermacam jenis termasuk buah-buahan yang pernah wujud di dunia fana.  Nyatakan apa sahaja jenisnya, semua ada di Syurga.  Apel, anggur, kurma, delima, pisang, mangga, durian, buah naga, buah namnam, kundangan; you name it you get it.

Sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Waqiah : 28-33; "Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, dan pohon-pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), dan naungan yang terbentang luas, dan air yang tercurah, dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya."

Ia lebih besar saiznya.  Lebih manis. Lebih harum.  Lebih nyaman.  Tidak menyakiti perut walaupun dimakan berpuluh tahun.  Rasanya berubah-ubah sentiasa lebih enak pada setiap gigitan sehingga anda tidak perasan sudah memamahnya selama 40 tahun.  Malaikat pun hairan melihat keasyikan anda.  Mengapakah engkau tidak menukar dengan buah yang lain?

Apabila buah dipetik, ia tumbuh lagi tidak pernah berkurangan.

Apabila engkau mengingini, terlintas sahaja di dalam hati ia sudah menurun mendekatimu; mudah dicapai menyerah diri sedangkan engkau bersenang-senang di atas dipan-dipan.

Tidak terliurkah membayangkan hal ini???


No comments: