Hadith of the day


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, May 4, 2014

Sungai-sungai di Syurga

Di celah-celah kota-kota besar yang indah, ada sungai-sungai yang mengukir laluan air.

Ada sungai yang berwarna merah bening, ada yang berwarna putih susu, ada yang berwarna seperti manisan madu.  Tepian sungai-sungai itu dihias sebegitu rupa dengan taburan batu-batu permata yang gemerlapan cahaya.  Ada yang dihiasi batu akik kuning, batu delima merah, batu zabarjad hijau dan delima merah.  Setiap warna sangat sepadan dengan air sungai yang mengalir.

Batu-batu kerikilnya dari mutiara dan intan berlian yang berkilau-kilau gemerlapan.  Sungguh mempesonakan!

Dapatkah engkau membayangkannya?  Cuba kau tutup matamu sebentar ~ ada sungai yang indah terbentang di hadapanmu, ada alunan air yang nyaman menyentuh gegendang telingamu.  Ada wanita tercantik yang pernah kau lihat, sedang menatap wajahmu dengan sepasang matanya yang begitu indah, dengan tatapan yang sungguh merindu, sedang tersenyum dan tidak sabar membelai dirimu.

Tidak!  Ia jauh lebih mempersonakan.  Tidak akan dapat kau bayangkan dengan segala kekuatan imaginasimu, wahai insan!

Lalu kau cedok air sungai yang mengalir tenang dengan gelas kaca dari permata.  Sungguh nikmat dan teramat lazat rasanya.  Sungguh menyegarkan jiwa dan dirimu.  Ia arak yang langsung tidak memabukkan.  Sangat istimewa!  Inilah air sungai yang amat luarbiasa.  Mengalir ia dari mata air asli lagi suci bersumber dari bawah pohon Sidratul Muntaha.

Junjungan Nabi SAW telah pernah mencicipi setiap rasa air sungai yang berbagai jenis ini.  Subhanallah!  Ia sudah ada di sana. 

Sungai-sungai ini amat luas dan amat panjang laluannya.  Membelah kota-kota di segala pelusuk.  Menghiasi setiap negeri.  Dihiasi jambatan-jambatan indah melingkungi atasnya, dengan lampu-lampu berbagai bentuk ciptaan dan warna.

Nun di tepian sungai, ada pula laluan yang begitu bersih dan indah dihiasi pohon-pohon pelbagai warna.  Keharuman udara syurga menyebar ke serata alam, menyapa wajah dan menambah indah paras penghuninya.  Ahli syurga bercengkerama di sudut-sudut kediaman yang luar biasa ciptaannya, tersembunyi dari pandangan mata.

Ada juga yang sedang berjalan-jalan menikmati pemandangan syurga yang kekal abadi.  Tiada kematian.  Tiada rengsa dan tiada duka.

Hanya kegembiraan dalam kenikmatan yang tiada kesudahan.  Tiada jemu dan tiada putus asa.

Ia negeri yang kekal selamanya.

"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman serta bekerja yang baik-baik.  Sesungguhnya untuk mereka syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai."





No comments: