Hadith of the day


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, May 6, 2014

Mimpi Said Al-Harith

Selain kisah-kisah tersendiri di dalam negeri kekal bernama Syurga yang didambakan ini, saya akan kongsikan juga kisah-kisah aneh lagi menawan kalbu tentang manusia dunia yang diizinkan Allah berkesempatan melihat dan berhubungan dengan penghuni syurga; bidadari yang indah rupawan.

Untuk permulaan ini, mari kita hayati kisah seorang ahli ibadah dan pahlawan Islam yang warak bernama Said bin Al-Harith. 

Pada malam peperangan menentang kerajaan Rom, Saad berehat dan bermimpi aneh.

Kata Said; "Aku bermimpi seolah-olah dunia telah kiamat.  Semua orang telah keluar dari kubur dan menunggu-nunggu seruan Allah SWT.  Tiba-tiba muncul dua orang yang sangat bagus parasnya tidak pernah kulihat sebagus itu di dalam hidupku.  Mereka memberi salam dan berkata kepadaku.

"Ada khabar baik untukmu.  Allah telah mengampuni dosa-dosamu dan Dia sangat memuji usahamu serta telah menerima semua amal dan doamu.  Marilah engkau pergi bersama kami agar dapat melihat nikmat-nikmat yang telah disediakan untukmu."

Maka mereka membawa daku keluar dan menyediakan seekor kuda terbaik yang tidak ada menyamainya di dunia ini.  Dengan larian yang amat laju umpama angin yang bertiup kencang, akhirnya kami tiba di sebuah bangunan yang amat besar lagi tinggi.  Binaannya begitu bagus daripada perak yang berkilauan.  Pintunya terbuka sebaik kami tiba.

Di dalam bangunan, indahnya tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.  Tidak pernah terlintas di hati dan tidak pernah dilihat dek mata.  Ada bidadari-bidadari dan para pelayan yang sungguh ramai seperti bintang yang bertebaran di langit.  Sebaik sahaja mereka melihat kehadiran kami, lantas mereka mula bernyanyi dengan rentak luar biasa indah alunannya. 

"Kekasih Allah telah datang, kita ucapkan selamat datang kepadanya."  Seorang daripada mereka berujar demikian.

Kemudian kami terus berjalan hingga tiba di bilik-bilik tidur yang terbuat dari emas bersulam permata indah.   Kerusi-kerusi yang terbuat dari emas tersusun rapi dan di setiap kerusi itu duduk gadis-gadis yang luar biasa cantik jelita wajah mereka.  Di tengah-tengah mereka itu ada seorang gadis yang paling tercantik.

"Inilah tempatmu dan semua gadis-gadis itu adalah keluargamu,"  ujar orang yang mengiringiku lalu mereka pergi meninggalkanku. 

Gadis-gadis cantik itu lalu datang mendapatkanku sambil mengucapkan selamat datang dan memberikan sambutan penuh hangat dan menggembirakan, seolah-olah meraikan kepulangan orang yang sudah lama pergi.  Aku dibawa ke tengah-tengah tempat tidur di samping gadis yang paling cantik itu.

"Inilah isterimu.  Masih ada lagi yang serupa dengan dia untukmu," kata mereka.  "Kami telah menunggu-nunggu kedatanganmu untuk didudukkan dengannya."

Aku berbual-bual dengan gadis cantik yang dikatakan sebagai isteriku itu.  Dia melayani percakapanku dengan penuh sopan dan kehangatan.

"Dimanakah aku ini?"  tanyaku.

"Engkau sekarang berada di Jannatul Ma'wa."

"Dan siapa engkau ini?"

"Aku adalah isterimu yang kekal abadi."

"Katanya masih ada lagi yang lain, dimanakah dia?"

"Dia di dalam istanamu yang satu lagi."

"Kalau begitu pada hari ini aku akan tinggal bersamamu dan esok aku akan pindah kepada isteri yang satu lagi,"  kataku sambil menghulurkan tangan.

Namun gadis jelita ini menolak tanganku dengan sopan dan halus.

"Hari ini engkau mesti kembali dulu ke dunia dan akan tinggal di sana selama tiga hari."

"Aku tidak mahu kembali,"  sahutku.

"Tidak boleh, engkau mesti kembali dulu ke dunia.  Setelah tiga hari nanti barulah engkau akan berbuka bersamaku."  Dia bangun dari tempat duduknya dan aku pun bangun untuk mengucapkan selamat jalan.  Selepas itu aku terjaga dari tidurku.

*  Setelah Said bermimpi indah ini, dia telah berjuang sepenuh tenaga menebas setiap musuh yang datang menyerang.  Setelah malam barulah dia kembali ke khemah dengan pedang berlumuran darah dan tubuh yang luka-luka.  Di lewat malam Said bangun mengerjakan solat, membaca Al-Quran dan berzikir.  Esok hari dia maju ke medan perang dan berjuang dengan lebih hebat lagi dengan penuh keberanian. 

Ketika matahari akan terbenam, tiba-tiba sebilah anak panah meluncur dan mengenai leher Said.  Said tersungkur dan darah memancut dari lehernya.  Dia lantas diusung keluar dari medan pertempuran.

Said menggigit bibir sambil tertawa lalu mengucapkan, "Alhamdulillahilladzi shadaqana wa'dah (segala puji bagi Allah yang telah menepati janjinya kepadaku)."

Akhirnya Said syahid di medan perang.  Kisah Said dan mimpinya dikhabarkan oleh Hisyam temannya yang melihat Said mengingau pada malam dia bermimpi itu.  Maka menangislah mereka dan semakin bertambah iman mereka serta semakin hebat mereka berjuang sehingga akhirnya benteng tentera Rom roboh dan dapat merebutnya.  Semua didahului oleh syahidnya Said yang bermimpi indah itu.

No comments: