Hadith of the day


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, May 5, 2014

Kunjungan Nabi SAW ke Syurga

"Tatkala aku mi'raj, aku diberi kesempatan untuk melihat-lihat keadaan syurga dari dekat.  Di sana aku melihat sungai-sungai yang besar serta beraneka warna airnya iaitu sungai dari madu, susu dan sebagainya."

Sungai susu itu benar-benar lebih putih dari susu dan lebih manis dari madu.

Lalu aku bertanya, "Ya Jibril, dari manakah asal sungai-sungai ini?  Di manakah mata airnya?  Ke manakah terus alirannya?"

Jawab Jibril, "Aku pun tidak tahu asalnya.  Adapun sungai ini mengalir terus ke sebuah telaga besar iaitu Telaga Kautsar.  Di tengah-tengah telaga itu berdiri sebuah mahligai yang sangat indah dan megah dengan menara-menaranya menjulang tinggi ke angkasa.  Seluruh mahligai itu dibuat dari batu mutiara putih bersinar.  Bayangannya berkilau-kilau di permukaan air telaga. 

Itulah nanti istana yang menjadi milik anda, bertempat tinggal bersama isteri-isteri anda sesudah Kiamat.  Sekiranya anda ingin tahu, mohonlah kepada Allah supaya diberitahukan di manakah hulu sungai ini."

Tiba-tiba muncul seorang malaikat memberi salam.  Kemudian dia meminta aku mengikutnya.

Kami menyusuri pantai dan sampai di satu tempat yang sangat indah dan begitu permai, sedap mata memandang segalanya di situ.  Tiada bandingannya segala keindahan yang ada.  Ia benar-benar menakjubkan.  Kini aku berada di bawah naungan pohon kayu yang sangat besar.  Di kejauhan, aku lihat suatu bangunan yang maha besar kubahnya cembung melengkung bulat yang amat permai.  Ia dibuat dari batu mutiara yang putih dan cahayanya berkilau-kilauan.  Pintunya hijau dibuat dari zamrud dengan ukiran yang amat indah.  Teramat indah bangunan itu.

Kemudian baru kuketahui bahawa dari situlah asalnya air sungai yang mengalir mengukir laluannya di kota-kota syurga.  Andai dibandingkan tubuh manusia dengan bangunan itu tidak ubahnya seperti seekor burung kecil di bangunan yang besar.

Setelah puas memandang ke sekitar bangunan itu, malaikat itu berkata, "Apakah tidak tertarik hati anda ingin melihat di dalamnya?  Pasti anda akan dapat melihat yang lebih aneh lagi."

Kataku, "Bagaimana dapat memasukinya?  Pintunya berkunci."

"Itu mudah benar.  Kerana anak kuncinya berada di tangan anda."

"Apakah anak kunci itu?"

"Ucapkanlah Bismillahi rohmanirrohim."

Maka aku berdiri di depan pintunya dan mengucapkan lafaz Bismillah.  Lalu terbukalah sendiri pintu itu dan aku masuk bersama malaikat.  Subhanallah.  Sungguh sangat dan lebih menakjubkan apa yang kulihat di dalamnya.

No comments: