Hadith of the day


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, May 5, 2014

Menikmati Hidangan

Perjalanan pada hari Rabu itu membawa penghuni syurga ke sebuah mahligai hebat yang sangat indah, mewah dan megah.

Dinding mahligai itu berwarna-warni dari batu-batu permata yang mulia;  Zabarjad hijau, Yakut merah delima, intan permata putih berkilau-kilau dan lain-lainnya.  Itu semua menambah rasa takjub dan hairan belaka.  Ia bukanlah hasil tangan manusia dan tidak pernah mereka lihat kehebatan begitu di alam dunia.

Mereka memasuki mahligai indah.  Ruangan di dalamnya sangat luas dan besar.  Perabotnya teratur sempurna dan mewah.  Segala susunatur kerusi dan hiasan sangat indah.  Hiasan dinding berkilau-kilau indah daripada batu permata yang mahal.  Kerusi ditatah intan permata yang gemerlapan dan tidak menyilaukan.

Di atas meja terhidang bermacam jenis makanan; buah-buahan dan minuman beraneka warna.  Delima, anggur, pisang, apel, mangga, kurma, yang ranum dan harum baunya.  Sangat mengecurkan selera

Bermacam daging burung yang dipanggang, digulai, disalai dan pelbagai cara masakan lagi.  Hanya pilih dan makan apa sahaja yang mereka inginkan untuk dinikmati semahunya.

Bidadari dan Wildan sentiasa melayani dengan senyuman indah dan suara yang menawan.

Penghuni syurga duduk dengan wajah yang berseri-seri, beramah-tamah bersama ahli keluarga menikmati hidangan yang disediakan.  Itulah balasan amal yang mereka kerjaka di dunia dulu.  Itulah kemenangan dan kebahagiaan yang mereka dijanjikan dulu.

Penghuni syurga berbicara tentang hal-hal yang mereka alami di Padang Mahsyar.  Juga peristiwa-peristiwa yang mereka lalui di dunia dulu.  Akhirnya segala pujian mereka ucapkan kepada Allah SWT yang berhak dipuji sebanyak-banyaknya.

Maka lupalah penghuni syurga akan segala penderitaan dan kesengsaraan yang pernah menimpa mereka dulu.  Kini mereka hanya berbual mesra dengan irama yang indah dan segala kesenangan yang penuh nikmat diberikan Allah sebagai balasan atas kesabaran mereka. 

No comments: